De forrykte vise

 

Tim Pallis

 

 

Overalt i verden har der altid v¾ret religi¿se enere, som giver indtryk af en vis forrykt excentricitet. Det er nogle s¾re hellige, som findes i alle kultursamfund. Disse gale yogier og mystikere med deres opsigtsv¾kkende udseende og adf¾rd opfattes i reglen af det etablerede samfund som et afvigende udtryk for et Œndeligt liv.

 

Der er tale om en meget speciel spirituel agitation, fordi disse s¾rlinge tilsyneladende tager irreligi¿se og ugudelige midler i brug for at v¾kke mennesker af deres uvidenhed og Œndelige tr¾ghed. Metoderne skal virke chokerende, som en afspejling af det almindelige verdslige livs galskab, der bunder i dyb vildrede med hensyn til livet og tilv¾relsen.

 

Denne vildrede handler om, at et menneske s¾dvanligvis betragter sig selv som et uafh¾ngigt og fritstillet individ eller person med en fysisk krop og et sind fyldt med tanker og f¿lelser. Denne opfattelse af sig selv er imidlertid en misforstŒelse, og det er dette budskab, de forrykte vise fors¿ger at g¿re opm¾rksom pŒ. Som regel sker der det modsatte, for de, der oplever deres provokationer, kommer til at opfatte sig selv som normale og de provokerende som religi¿se fanatikere.

 

Vilde yogier, guddommelige gale eller hellige narre har vandret verden rundt siden kulturernes begyndelse. I Indien kaldes de avadhuta, de forklarede, fordi de har forkastet alle hensyn og konventionelle normer i deres guddommelige fuldskab. De er nemlig beruset af blot at v¾re i live og af at v¾re Atman, selvet, som er Žt med alle ting.

 

Selv i kristendommen kan vi finde denne religi¿se g¿gler blandt de f¿rste nyreligi¿se kristne. Paulus siger f¿rste korinterbrev: Vi er blevet et rent cirkus for verden...vi er tŒber pŒ grund af Kristus...vi er de van¾rede...vi h¿rer til pŒ verdens losseplads.

 

I 500-tallet levede en gr¾sk katolsk munk ved navn den hellige Simeon. Han var en sŒdan forrykt vismand. En dag fandt han en d¿d hund pŒ m¿ddingen, han bandt en snor fra sit b¾lte til hundens ben og trak den gennem byen efter sig. Folk blev rasende, de forstod ikke, at han hentydede til, at de sl¾bte rundt pŒ d¿de og un¿dvendige ting, men ogsŒ pŒ deres kroppe og deres sind. Et zen buddhistisk sp¿rgsmŒl siger: Hvem sl¾ber rundt pŒ dette lig? Hvem er du, nŒr du er d¿d?

 

Selvf¿lgelig findes der forskellige former for religi¿st vanvid eller fanatisme. Men disse ulykkelige skizofrene har ikke noget at g¿re med hellig ufornuft hos kontemplative munke og gale yogier. De guds fordrukne seere vil nemlig ved deres excentriske v¾remŒde g¿re andre opm¾rksomme pŒ deres indsigt pŒ en ganske s¾rlig mŒde.

 

Det budskab, de har, er fra et rationelt synspunkt sŒ paradoksalt, at det er umuligt at udtrykke uden at tage irrationelle og utraditionelle midler i brug, som set fra et almindeligt borgerligt liv i jantelovens navn mŒ forekomme helt absurd. Det absurde teater er ikke spor absurd, men det kaldes absurd af uvidende journalister, som ikke fatter hvad budskabet gŒr ud pŒ.

 

Der er mange vise mestre, som fors¿ger at give mening til deres erkendelse af tilv¾relsens egentlige natur, og som verbalt fors¿ger at forklare deres erkendelse og opfattelse af bevidsthedsrummets betydning og tilv¾relsens sŒdanhed i nuets situationstotalitet. "Det er det, at vi er, som er et mysterium", sagde Wittgenstein.

 

I reglen bliver deres paradoksale bel¾ringer ikke forstŒet. Der er ogsŒ andre oplyste mestre, som er ganske ligeglade, om det, de g¿r eller siger, giver mening eller ej. Det er vigtigere at vise, at der findes en sandhed hinsides alle konventionelle forventninger, normer og forpligtelser.

 

De indiske avadhuta afviser de kulturelt betingede adf¾rdsm¿nstre og agiterer bevidst nedbrydende ved at kritisere og g¿re nar af det verdslige liv og de religi¿se institutioner. De kl¾der sig ud i bizarre dragter eller gŒr n¿gne omkring, latterligg¿r sn¾versynede intellektuelle og p¾ne og sociale manerer.

 

Til tider er de ligefrem vulg¾re og uanst¾ndige deres opf¿rsel. Sang, dans, sex og stoffer, som man bliver h¿je af tages i brug for at vise, at det at nyde livet ikke er uforeneligt eller adskilt fra et dybt engageret religi¿st liv.

 

Det paradoksale er nemlig, at dette liv ikke er forskelligt fra det evige liv, at himlen er pŒ jorden, at det rene land, nirvana eller gudsriget ikke er forskelligt fra f¿dsel og d¿d, samsara eller livets hjul. Det spirituelle er ikke adskilt fra det almindelige jordiske liv.

 

I og med deres excentriske opf¿rsel udfordrer avadhuta almindelige menneskers rationelle materialisme og egoisme ved at konfrontere verden med den sandhed, at livet er usikkert, forg¾ngeligt og uforudsigeligt undtagen med hensyn til det faktum, at f¿dsel medf¿rer d¿den.

 

Men samtidig er det paradoksalt nok ogsŒ sandt, at livets egentlige natur, ikke kan d¿, fordi det aldrig er blevet f¿dt. Hvem er du f¿r du blev f¿dt? Der er hverken f¿dsel eller d¿d. Den, du virkelig er, er det evige nu! Du er selve virkeligheden! Du er universet!

 

Krop og sind udslettes, men da nu alle Indiens religioner gŒr ud pŒ at fort¾lle, at vi netop ikke er denne krop og dette sind, men den klare bevidsthed, som vi ikke kan sige noget om, betyder det, at den, vi egentlig er, er fri for lidelse og forfald og d¿d.

 

I mods¾tning til almindelig sund fornuft, som handler om at skabe en demokratisk social orden og harmoni mellem mennesker, er de forrykte vises mŒl at genere menneskers fors¿g pŒ at skabe sociale og ¿konomiske utopier, fordi de alligevel ender i egoisme og undertrykkelse og privilegier for de fŒ udvalgte i systemet, som kender vejen til dominans.

 

Den oprindelige og naturlige f¿lelse af at v¾re til som en nŒdegave gŒr forud for enhver sublimering af utilfredsheds f¿lelsen i ting og positioner, der er forbigŒende. Avadhuta's agitation er derfor en form for ikonoklasme eller billedstorm. FormŒlet er at ¿del¾gge menneskers egocentriske verdensbillede, fordi det er en dualistisk fejltagelse at betragte sig selv som en adskilt identitet, et isoleret individ forskelligt fra alt andet.

 

Forrykt visdom er sŒledes spirituel chok  terapi. Terapeuten er en radikal forsager eller sanyasin, som bev¾ger sig frit omkring uden at tilh¿re andet end den guddommelige natur. Avadhutas livsstil h¿rer hjemme i det man kalder kaliyuga, den m¿rke tidsalder, som betegner den spirituelle nedtur, som vi stadig befinder os i, og som kr¾ver en ny mŒde at forholde sig til den vej, der f¿rer til erkendelse af alle tings egentlige natur.

 

Derfor tager avadhuta disse drastiske midler i brug for at v¾kke mennesker, som i kaliyuga er blevet uimodtagelige for den evige filosofi eller sanatana dharmaen. Chok terapien er derfor at foretr¾kke frem for den verdensforsagende askets stilf¾rdige eksempel.